Color Me – Anamarija Batista und Iva Simčić

Color Me

Anamarija Batista und Iva Simčić 

Ausstellungseröffnung 24. Mai 2024 um 19 Uhr

25.5. bis 2.6. 2024

Samstag 25. Mai 14-16
Mittwoch 29. Mai 15-19
Donnerstag 30. Mai 15-19
Freitag 31. Mai 14-18 (independentspaceindex)
Samstag 1. Juni 14-20 (finissage) (independentspaceindex)
Sonntag 2. Juni 14-18 (independentspaceindex)

Inmitten der zahllosen gleichzeitigen, weitgehend verwirrenden, inkohärenten Existenzen von YouTube-Videos, Pantomimen, Instagram-Schnappschüssen, Tik-Tok-Präsentationen, Flat-Earth-Theorien, Medienkriegsspektakeln, Chemtails & HAARP Conspiracy Theory  erscheint am 5. November 2023 die Aurora Borealis (das Nordlicht) über Südosteuropa. Der Himmel färbt sich violett-rot. Der Anblick ist fesselnd. Diese beeindruckende Rotfärbung des Himmels ist in der Abenddämmerung in abgeschwächter Form zu erleben. Die Intensität der Farbe ist jedoch teilweise auf die giftigen Partikel zurückzuführen, die die Luftverschmutzung verursachen.

Die Verbundenheit der Dinge und die Weite des Ganzen werden wahrgenommen, wenn die Ereignisse außergewöhnlich werden und die Intensität stark zunimmt.
Die Arbeit Color me ... geht der Frage nach, inwieweit farbintensive Ereignisse ästhetische Beziehungen schaffen, die in Folge als Stimulus für die Auseinandersetzung mit ökologischen Zusammenhängen eingesetzt werden können.

In der Farbfeldabstraktion der 1950er und 1960er Jahre in den USA findet sich bereits die Suche nach "einem Gefühl von Weite und All-Overness". Als Ergebnis eines bewussten und unbewussten Malprozesses spiegelt das abstrakte Bild selbst die Teile eines größeren Beziehungsgeflechts wider (Wilkin & Belz 2007). Color me ... versucht, eine Sinneserfahrung zu evozieren, die Rothkos mystischen Räumen, Stills hypnotisierenden Wildnislandschaften oder Newmans Evokation des Unendlichen ähnelt, und stellt eine Signalzone für Reflexion dar, "deren Grenzen nur durch die Strahlkraft des Farbtons definiert sind" (ebd.).

(Wilkin, Karen und Belz, Carl, Color as Field: American Painting, 1950-1975, American Federation of Arts/Yale University Press, 2007, S. 23)

Anamarija Batista

ist eine erfahrene interdisziplinäre Forscherin und Kuratorin, die an der Schnittstelle von Kunst, Architektur und Wirtschaft arbeitet. Als Senior Researcher am Institut für Kunsttheorie und Kulturwissenschaften an der Akademie der bildenden Künste Wien erforschte und entwickelte sie im Rahmen des Projekts "Collective Utopias of Post-War Modernism: Die Adriaküste als Freizeit- und Verteidigungsparadies", die Methoden der künstlerischen und wissenschaftlichen Praxis, um die Frage nach der sozialistischen Perspektive auf Freizeit zu reflektieren. Sie beschäftigt sich intensiv mit Fragen der modernen und zeitgenössischen Kunstpraxis, der Architekturtheorie, der Wirtschaft und der Bildungspraxis. Zusätzlich zu ihrer umfangreichen Erfahrung in der Forschung verfügt sie auch über eine gute Praxis in der kuratorischen und künstlerischen Arbeit.

Sie hat eine Reihe von Ausstellungen kuratiert, darunter "The Distance View" (Historisches Museum von Bosnien und Herzegowina, 2023), "Productive Work - what is it supposed to be?" (frei_raum, Museumsquartier, 2018), "Bosch & Hofbauer" (Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien, 2018), "Der Münchhausen-Effekt - Mikroutopien über die Zeit in der Zeit, in der es keine Zeit gibt" (Galerie 5020, 2017), "Krise als Ideologie?" (Kunstraum Niederösterreich, 2016).

Sie ist Mitherausgeberin von "Rethinking Density: Art, Culture and Urban Practices" (Berlin: Sternberg Press, 2017) und "Coercion and Wage Labour: Exploring Work Relations Through History and Art" (London: UCL, 2017) sowie die Herausgeberin von "Notions of Temporalities in Artistic Practice" (Berlin und Boston: De Gruyter, 2022). Im Jahr 2024 wird ihre Monografie "Reimagining the Obsolete City" bei Routledge erscheinen.

Iva Simčić

ist Professorin für Malerei und Zeichnung an der Akademie der bildenden Künste in Sarajevo.
In ihrer künstlerischen Praxis reflektiert sie verschiedene Positionen, die Kunst in einer Welt einnimmt, in der alle politischen Grenzen verwischt sind, und in der Politik sich von den Mythen und Mythologie "ernährt", die sie selbst geschaffen hat.

Ausbildung: 2009- 2016 Promotion in Kunst- und Medientheorie, Universität der Künste, Belgrad, Serbien; 2003-2005 MFA in Malerei/Printmaking, Yale University School of Art, USA; 1997-2000 BFA in Studio Arts, University of Illinois at Chicago, USA;1995-1997 The School of The Art Institute of Chicago, USA.

Ausstellungen (Auswahl):
2018 Productive Work: What is it supposed to be? Museumsquartier Wien, kuratiert von Anamarija Batista; 2016 Borders of Visibility ,The Museum of Fine Arts Osijek, Kroatien, kuratiert von Valentina Radoš; 2016 Rally 'Round the Flag of Social Justice , RedLine, Denver, USA, kuratiert von Linda Weintraub; 2015, 12 x 12 x 12, Black Ball Projects Art Gallery, Brooklyn, New York, kuratiert von Harriet Salmon/ Jason Tomme/Ana Wolovick; 2014 Once, There Was a Traveler, The Museum of Fine Arts Osijek, Kroatien, kuratiert von Valentina Radoš; 2014 Decoding The National Museum of Montenegro, Cetinje, Montenegro, kuratiert von Branka Vujanović/Jonathan Blackwood; 2012 Drawing Communication, Gallery of Okinawa Prefectural University of Arts, Naha, Japan; 2011 Krieg. Kunst. Krise, KulturKontakt Austria, Galerie ArtPoint, Wien, Österreich, kuratiert von Elio Krivdić; 2009 Women Personally, Huizer Museum, Huizer, Niederlande; 2009 Video Pyramid, Guild & Greyshkul Gallery, New York, USA, kuratiert von Ana Wolovick/Mariah Robertson

ENGLISH VERSION

Amidst the countless simultaneous, largely confusing, incoherent existences of YouTube videos, pantomimes, Instagram snapshots, Tik-Tok presentations, Flat Earth theories, media war spectacles, cam-trails diagrams and HAARP scares, the Aurora Borealis (the Northern Lights) appears over southeastern Europe on November 5, 2023. The sky turns purple-red. The sight is captivating. This impressive red coloration of the sky can be experienced in a weaker form at dusk. However, the intensity of the color is partly due to the toxic particles that cause air pollution.

The interconnectedness of things and the vastness of the whole are perceived when events become extraordinary and the intensity greatly increases. The work Color me ... explores the extent to which color-intensive events create aesthetic contexts that may subsequently be used as a stimulus for an engagement with ecological contexts.

In the color field abstraction of the 1950s and 1960s in the USA, the search for "a feeling of vastness and omnipresence" can already be found. As the result of a conscious and unconscious painting process, the abstract image itself reflects the parts of a larger network of relationships (Wilkin & Belz 2007). Color me ... attempts to evoke a sensory experience akin to Rothko's mystical spaces, Still's mesmerizing wilderness landscapes, or Newman's evocation of the infinite, and represents a signal zone for reflection "whose boundaries are defined only by the radiance of hue" (ibid.).

Wilkin, Karen und Belz, Carl, Color as Field: American Painting, 1950-1975, American Federation of Arts/Yale University Press, 2007, S. 23

Anamarija Batista

is an experienced interdisciplinary researcher and curator working at the intersection of art, architecture and economics. As a Senior Researcher at the Institute for Art Theory and Cultural Studies at the Academy of Fine Arts Vienna, she has been exploring and developing the methods of artistic and scientific practice to investigate the question of the socialist perspective on leisure as part of the project "Collective Utopias of Post-War Modernism: The Adriatic Coast as a Leisure and Defense Paradise", which was funded by the PEEK program. She is deeply engaged with questions of modern and contemporary art practice, architectural theory, economics and educational practice. In addition to her extensive experience in research, she also has a good practice in curatorial and artistic work.

She has curated a number of exhibitions, including "The Distance View" (Historical Museum of Bosnia and Herzegovina, 2023), "Productive Work - what is it supposed to be?" (frei_raum, Museumsquartier, 2018), "Bosch & Hofbauer" (Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien, 2018), "The Munchhausen effect - Micro-utopias on Time in the Time of having no Time" (Galerie 5020, 2017), "Crisis as Ideology?" (Kunstraum Niederösterreich, 2016).

She is co-editor of "Rethinking Density: Art, Culture and Urban Practices" (Berlin: Sternberg Press, 2017) and "Coercion and Wage Labour: Exploring Work Relations Through History and Art" (London: UCL, 2017) as well as the editor of "Notions of Temporalities in Artistic Practice" (Berlin and Boston: De Gruyter, 2022). In 2024, her monograph "Reimagining the Obsolete City" will be published by Routledge.

Iva Simčić

is visual artist and theoretician. Through her art practice she contemplates  different positions art is taking in the world where all political frontiers have become blurred and “feeds on” myths and mythologies it has created.

Holds a MFA in Painting/ Printmaking from Yale University School of Art, and a PhD in Theory of Arts and Media from University of Arts in Belgrade. An associate professor of  Painting and Drawing at the Academy of Fine Arts Sarajevo. Participated in numerous  exhibitions and received several prestigious scholarships and awards.

Exhibitions (Selection): 2018 Productive Work: What is it supposed to be?, Museumsquarter Vienna, curated by Anamarija Batista; 2016 Borders of Visibility ,The Museum of Fine Arts Osijek, Croatia, curated by Valentina Radoš; 2016 Rally ‘Round the Flag of Social Justice , RedLine, Denver, USA, curated by Linda Weintraub; 2015, 12 x 12 x 12, Black Ball Projects Art Gallery, Brooklyn, New York, curated by Harriet Salmon/ Jason Tomme/Ana Wolovick; 2014 Once, There Was a Traveler, The Museum of Fine Arts Osijek, Croatia, curated by Valentina Radoš; 2014 Decoding The National Museum of Montenegro, Cetinje, Montenegro, curated by Branka Vujanović/Jonathan Blackwood; 2012 Drawing Communication, Gallery of Okinawa Prefectural University of Arts, Naha, Japan; 2011 Krieg. Kunst. Krise, KulturKontakt Austria, Galerie ArtPoint, Wien, Austria, curated by Elio Krivdić; 2009 Women Personally, Huizer Museum, Huizer, Netherlands; 2009 Video Pyramid, Guild & Greyshkul Gallery, New York, USA, curated by Ana Wolovick/Mariah Robertson

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